Mýtus jménem maestro

recenze knihy
Norman Lebrecht:
Mýtus jménem maestro, Velcí dirigenti v honbě za mocí, Vydal ICN Polyart Praha

„Stařičký Karl Böhm si ve chvíli, kdy orchestr nemilosrdně vyhrával, stihl na stupínku klepnout špačka. Staří maestrové stejně jako politici jen neradi uvolňovali místo mladším.“

„Britská premiérka Margaret Thatcherová nezakrytě záviděla absolutismus Herbertu von Karajanovi. Richard Nixon si i v době skandálu kolem Watergate našel čas, aby popřál vše nejlepší Stokowskému a vychutnal si koncert Filadelfského orchestru. Karajanovy festivaly v Salcburku se pro pohlaváry těžkého průmyslu staly doslova poutním místem... Jedna z předních zbrojních společností vypravovala tryskové letadlo na všechna místa, kde dirigoval Ricardo Muti,“ líčí autor spřízněnost mezi špičkovými umělci a světem peněz a moci.
Norman Lebrecht je hudební redaktor Sunday Times a Opera News v New Yorku. V knize Mýtus jménem maestro se snaží odhalit společenské a umělecké mechanismy, které dirigenty vynesly na špičku hudební pyramidy. S humorem a sžíravou břitkostí popisuje paradoxy, provázející velké dirigentské kariéry. V knize postupně probere přes čryři desítky slavných dirigentů od 19. století po současnost. Zabývá se vlivem agentů, nahrávacích společností, publicistů a celého hudebního byznysu na úpadek dirigentského řemesla. Pokud znáte Johnsonnovy Intelektuály, je to čtení v podobném stylu - bourání mýtů kolem slavných osobností je vždy zábavné a ještě se leccos nového o nich dozvíte.
bar