VII. Mezinárodní varhanní festival barokní hudby

VII. Mezinárodní varhanní festival barokní hudby
3. 5. – 31. 5. 2007

Můj kamarád Tomáš Thon, opavský varhaník a hudební znalec, je vysoce aktivní člověk. Pokud se najde chvíle, v níž právě někde nehraje, něco nevydává, neučí nebo neobjevuje, tak rozhodně alespoň organizuje. Zítra mu začíná v Opavě VII. ročník Mezinárodního varhanního festivalu barokní hudby, poběží od 3. do 31. 5. 2007. Myslím si, že to bude originální a hezký ročník, alespoň soudě podle programu, který najdete níže. Držím Tomovi palce a přeji mu hodně barokachtivých diváků.


PŘESAHY BAROKA
VII. Mezinárodní varhanní festival barokní hudby
Chrám sv. Ducha v Opavě

Čtvrtek 3. května v 19.30 hod. chrám sv. Ducha
Jiří STIVÍN – flétny všeho druhu
Václav UHLÍŘ – varhany, portativ, virginal
Barokní překvapení

Čtvrtek 10. května v 19.30 hod. chrám sv. Ducha
Douglas Hollick – Velká Británie
Diderik Buxtehude – génius svobody (300. výročí úmrtí skladatele)

Čtvrtek 17. května v 19.30 hod. Koncertní aula Církevní konzervatoře Opava
IL SOSPIRO – Polsko
Barbara DUTKIEWICZ, Maja MRZYK
renesanční a barokní tanec
Izabela MANDERLA – cembalo
Tance pro krále

Čtvrtek 24. května v 19.30 hod. chrám sv. Ducha
Johannes ZIMMERL – Rakousko
Svatodušní téma v barokní hudbě

Čtvrtek 31. května v 19.30 hod. chrám sv. Ducha
TRIO BAROKNÍ HUDBY
Pavel Hromádka – trubka Dušan Foltýn – hoboj
Tomáš Thon – varhany
Češi a barokní Evropa



Od svého založení v roce 2000, kdy byly v chrámu sv. Ducha
v Opavě postaveny nové „barokní“ varhany, si hestival vybudoval zcela nezaměnitelné místo nejen v Opavě, ale v rámci
celého kraje. Předpokladem pro tuto skutečnost jsou unikátní varhany, které
vycházejí z nástrojů starých a umožňují stylově správně a umělecky působivým
způsobem interpretovat varhanní skladby 16. – 18. století (včetně historického
ladění Werckmeister III). Tento typ nástroje je v rámci širokého regionu
ojedinělý a tato jedinečnost vytváří předpoklad pro široce pojatý dramaturgický
programový záměr pro hudbu 16. – 18. století v autentické dimenzi. Festival je
vnímán zvláště pro svou objevnou dramaturgickou koncepci, neboť zve
špičkové umělce evropského renomé, kteří jsou zvláště odborníky na oblast staré
hudby a její autentickou interpretaci. V letech 2000 – 2006 zde kromě z České
republiky zavítali umělci z Polska, USA, Německa, Belgie, Slovenska, Rakouska,
Francie, Itálie a představili hudbu svých zemí, čímž přinesli nezastupitelný projev
chápání vlastní hudby své lokality. Někteří představili nástroj žánrově blízký
dobovým varhanám, jako je historické cembalo, spinet, klavichord, kladívkový klavír. Dramaturgický plán
VII. ročníku se zabývá interakcí varhanní hudby do dalších uměleckých a žánrových forem.