Aprile Millo: Tosca z Metropolitní opery v Praze

Vždycky, když do Prahy zavítá pěvec světové třídy a představí se na koncertním pódiu s orchestrem, tiše lituji, že takové osobnosti nemůžeme vidět přímo „v akci“, na scéně. Státní opera Praha takovou možnost nyní svým divákům nabízí – v Tosce můžeme vidět 27. 5. americkou sopranistku Aprile Millo, která stejnou titulní roli zpívá v Metropolitní opeře.

Žádná žijící sopranistka nezazpívá Toscu tak věrohodně, oduševněle, ohnivě, přesvědčivě a vášnivě jako tato diva. Je zcela mimořádná.“ Opera Chanteuse, 2006

Když Aprile Millo v 80. letech začínala, psala o ní kritika, že lepší Aidu, než je ona, Metropolitní opera nemá. Je považovaná za ideální představitelku italského verismu, za jednu z posledních „velkých operních div“, jako byla Maria Callas nebo Renata Tebaldi... Dokonce šel jeden publikovaný názor ještě dál a její bohatý hlas charakterizoval jako spojení Callas, Tebaldi, Milanov, Olivero, Price a Caballé v jedné osobě. Její Alžběta (Don Carlos), Elvíra (Ernani), Giselda (Lombarďané), Desdemona (Otello), Leonora (Trubadúr) nebo Liu (Turandot) jsou ceněny pro velký styl a mimořádný cit pro italskou tradici. A když to uzná i náročné publikum v La Scale, kde debutovala ve 33 letech jako Elvíra (Ernani) a kde se „cizincům“ v italské opeře nic neodpouští, to už je co říct. Aprile Millo má také hrdost velkých operních primadon – když měla mít před 2 lety první sólový recitál v Carnegie Hall a pořadatel se rozhodl pro crossover program s populární hudbou, odmítla vystoupit. Bylo kolem toho hodně publicity, ale mnozí si její odvahy vážili – jaký smysl má pro operní divu zpívat to, co jiní umí lépe, a ne klasiku?
Osmačtyřicetiletá sopranistka je dnes na vrcholu sil, zpívá s ohromným temperamentem a umí publiku učarovat. Někdy jí říkají živoucí Tosca – žije prý jen pro Boha a umění. Rozhodně stojí za to ji vidět.
Státní opera Praha, Tosca, 27.5.

Dotazník pro Aprile Millo
Rodiče: Giovanni Millo a Margherita Girosiová, oba byli operní pěvci. A dlouhou dobu moji výhradní učitelé.
Sestra a bratr: Grace Millo zpívá rock, píše vlastní hudbu a je shakespearovská herečka. Přijede se mnou do Prahy, chceme navštívit Pražské Jezulátko, které se v naší rodině těšilo velké úctě. Můj bratr Rick Wilder je u nás punk rocková legenda (kapely Berlin Brats nebo Mau Maus), zeptejte se na něj v L.A. poblíž Whiskey nebo Roxy, každý ho zná, ale mně se zeptají: ...a vy jste kdo?
Odkdy zpívá: Vlastně nepamatuju dobu, kdy bych nezpívala. Byla jsem asi protivné dítě... Jednou, na návštěvu u šéfa Římské opery Riccarda Vitaleho, jsem se předvedla - zazpívala jsem mu árii Normy, jenže mi bylo pět a znělo to, jako když zpívá 40letý trpaslík.
Vysněná role: Belliniho Norma, Manon Lescaut a možná Traviata.
Oblíbené verdiovské role: Aida, má nejstarší "kamarádka", Leonora v Trubadúrovi, Forza.
Jak relaxuje: přijedu domů do L.A., vyspím se a pak jdu na vycházku po pláži, kterou zakončím u Shutterů v Santa Monice s opravdu velkou margaritou. Tam dělají ty nejsladší a nejjemnější margerity...
Aprile, nebo April: Až do střední jsem byla April, obyčejné americké jméno. Ale po první vyhrané soutěži mě volal někdo z agentury jako "Aprile Millo" a já si řekla - to je ono! A zůstala u toho, protože to zní hezky. April nemám ráda.
Diva XXL: Něco vám řeknu - musíte mít silnou postavu, jestli chcete svým hlasem zastínit celý orchestr. Možná jsem už tak trochu přežité operní klišé, protože dnes všichni chtějí na scéně útlejší postavy, pěvce, co vypadají jako skuteční lidé. Ale podívejte se na skutečné Američany - vypadají stejně jako já, ne jako hubené primabaleriny...