Už je to tady - klasika po internetu

ČTK vydala zprávu, že 1 369 966 lidí si stáhlo 9 Beethovenových symfonií z internetu, když je nabídla zdarma britská stanice BBC 3 na svých stránkách. Mezi zájemci přitom nebyli zjevně jen fanoušci klasiky, ale naopak - tato možnost přilákala i řadu vyznavačů jiných žánrů.
BBC chce pokračovat s Bachem a v tom jí fandím. I proto, že už se kvůli tomu naštvaly některé nahrávací společnosti. Klasika prý není zadarmo. To jistě není, ale možná by jí prospělo, kdyby se stala díky novým médiím levnější a dostupnější. Desky jsou dnes předražené, opatřené různými ochrannými prvky, které pak zlobí ve starších přehrávačích, prodává se jich stále míň. Přes internet byste si mohli jeden koncert pořídit třeba ve dvaceti interpretacích, když vás to zajímá, a nemuseli kupovat celá alba. Možná by se bez kamenných obchodů, distributorů, tištěných katalogů, bukletů a fyzických CD prodalo nakonec hudby mnohem víc. Velké firmy ale zatím zuřivě brání své pozice, a také svou nenažranost a lenost dělat něco nového.
Speciálně u nás, kde je malý trh, už nedělají vůbec nic. Supraphon vydává skoro samý archiv a live snímky z koncertů, sólová alba si často od a do z produkují sami interpreti. Když jede český orchestr ven na turné, nejsou schopni tam dodat desky na prodej. A zahraniční labely u nás? O klasice nikdo nic neví, o nějaké propagaci nemůže být ani řeč a recenzní desky pro novináře považují za milodary.
Z lekce, jakou jim dala BBC, by mohly pochopit, že posluchače nejde zuby nehty udržet ve 20. století. Noviny, které v tištěné podobě kupuje čím dál méně lidí, se už na internetu zabydlely.
Stahování hudby přes iTunes nebo jiíné internetové stránky a obchody. Je otázkou, jak dlouho u toho budou ještě „gramofonové společnosti“ (cítíte ten anachronismus?). Slyšela jsem i názor, že zcela zmizí, až si muzikanti budou svou hudbu na internetu prodávat sami.