Premiéra v ND-SOP: Opravdu jsme tohle potřebovali?

Včerejší premiéra Mascagniho Sedláka kavalíra a Leoncavallových Komediantů (Státní opera 14. června) doplatila na amatérskou režii a neatraktivní scénu s kostýmy. Skoro mi pěvců a jejich výkonů v takovém prostředí bylo líto. Všichni jako by vypadli ze second handu – i s celou inscenací. Je tohle nová vize spojených pražských operních scén?Celý článek
Comments

Eliahu Inbal: Kadiš na rozloučenou

6
Ve čtvrtek 7. června (a v pátek 8. června) naposledy Česká filharmonie vystupovala v abonentním cyklu se svým dosavadním šéfdirigentem Eliahu Inbalem. Od začátku nové sezóny ji čeká již spolupráce se staronovým šéfem Jiřím Bělohlávkem. 

Celý článek
Comments

Fenomenální Schubert v podání Marka Padmora

Německé písně v podání britského tenoristy Marka Padmora v Rudolfinu (1. června) se staly jedním z nejniternějších zážitků Pražského jara. Padmore spolu s klavíristou Paulem Lewisem připravili písňové cykly Beethovena pro první polovinu a Schuberta pro druhou polovinu koncertu.Celý článek
Comments

Romantické housle Marianny Vasiljevy

Marianna-Vasiljeva-Karel-Sekera-foto-Pražské-jaro-Ivan-Malý
Pražské jaro dalo 31. května na koncertu v Rudolfinu dohromady dva mladé umělce: startující houslovou hvězdu Mariannu Vasiljevu, vítězku (mimo jiné) pražskojarní soutěže z roku 2010, a talentovaného českého klavíristu Miroslava Sekeru. Na programu byly skladby fascinující houslové techniky – jedna za druhou, jedna těžší než druhá. Nebylo to náhodou, že v kuloárech Rudolfina kolovalo tentokrát nápadné množství posluchačů s krkem odřeným od houslí – Vasiljeva přitahuje pozornost svých kolegů: studentů a profesionálů houslové hry.

Celý článek
Comments

Bostridge: Radostné vzývání smrti

Koncert britského tenoristy Iana Bostridge se souborem Orchestra of the Age of Enlightenment (26. května v Rudolfinu) se zaměřil na skladby Johanna Sebastiana Bacha a na téma smrti, respektive „umění dobré smrti“ v jeho díle. Stěží pochopí současník, pro nějž je smrt tabu a něco vytěsněného na okraji vědomí, o jaké umění se jednalo. Ale jedno je jisté – málokdy lze slyšet tolik radostné a veselé hudby doprovázející texty o drcení těla smrtí a o touze skončit v náruči Spasitele.Celý článek
Comments

Varšavská filharmonie nadchla Prahu Lutoslawským

Pasted Graphic
Velmi pěkný program Varšavské filharmonie s dirigentem Antoni Witem (25. května Obecní dům) začal Dvořákovou symfonickou básní Zlatý kolovrat jako poklonou domácímu publiku. Poté se představil mladý polský vítěz Chopinovy soutěže z roku 2005 Rafal Blechacz, který přednesl Beethovenův 4. klavírní koncert G dur. Sedmadvacetiletý klavírista na pódiu působí velmi křehkým chlapeckým dojmem, mladším než ve skutečnosti je.Celý článek
Comments

Leif Ove Andsnes ve dvojroli

Sympatický norský klavírista se na Pražské jaro vrátil s Mahlerovým komorním orchestrem, tentokrát jako sólista i dirigent současně. Na dvou večerech v Rudolfinu (22. a 23. května) navíc nahrál live CD s Beethovenovými koncerty pro Sony.Celý článek
Comments

Pražské jaro: BBC a Bernarda Fink

Po sobotním vystoupení Edity Gruberové v Rudolfinu, které bylo ukázkou radosti, šarmu, dramaturgického vtipu a vůbec špičkové zábavy „pro horních deset tisíc“, působil nedělní koncert BBC Symphony Orchestra 20. května 2012 v Obecním domě trochu suchým, výchovně osvětovým dojmem. Je mi to líto, protože orchestr s Jiřím Bělohlávkem si dali s náročným, leč posluchačsky ne tak vděčným repertoárem, který do Prahy přivezli, jistě hodně práce.Celý článek
Comments

Collegium Marianum hrálo Královské téma

00140088
Koncert Collegia Marianum 7. 5. v Refektáři kláštera dominikánů v Praze připomněl jednu hudebně významnou událost. Před 265 lety, na den přesně – 7. května – se sešli na dnes již neexistujícím zámku v Postupimi dva velcí muži: král Fridrich II s Johannem Sebastianem Bachem.
Celý článek
Comments

Bylo by pošetilé chtít se operou živit

Je mladá, krásná a talentovaná. Zuzana Michlerová stojí na prahu hudební kariéry, v níž by se v ideálním případě měly na českých pódiích hrát její opery. Protože však v jejím portfoliu není jen hudba a zpěv, ale studovala také ekonomii, tuší, že v oblasti opery to dnešní autoři nebudou mít lehké.Celý článek
Comments