Ani
Vídeňští filharmonikové nejsou spokojeni se svými
platy
Rakouský
deník Vlasty Reittererové II
K aktuální debatě o situaci
v českých orchestrech přispěla i Vlasta
Reittererová. V pokračování Rakouského deníku II mi
napsala:
Podobná debata se nyní odehrává ve Vídni, během čekání na
designování nového ředitele Státní opery. Ve hře jsou – jak
je u nás jistě také známo – tenorista Neil Shicoff a
dirigent Franz Welser-Möst, ale konečné slovo ještě
nepadlo. Nicméně ve víkendovém vydání listu Der Standard
(2. a 3. června) byl otištěn článek, který dává nahlédnout
do dění ve Státní opeře v nižších podlažích než je
ředitelská kancelář, i níž než je jeviště – totiž do
orchestřiště. K úryvku z článku Ljubici Tošić, který
vznikl na základě rozhovoru s vedoucím provozu
orchestru Státní opery Vídeň předesílám, že tímto
orchestrem jsou slavní Vídeňští filharmonikové. Orchestr je
spravován družstvem; pracuje tedy na základě systému, který
na srovnatelné úrovni u nás (Česká filharmonie jako
orchestr Národního divadla) padl již před sto lety.
Vedoucí provozu orchestru Státní opery Michael Bladerer
sleduje situaci se zájmem, jména však vyslovit nechce. Ať
už bude ředitelem kdokoli, měl by „zachovat repertoárový
systém“. Systém bloků, jaký je například v Curychu, je
nežádoucí, „protože by omezoval činnost Vídeňských
filharmoniků. Každý kus by se musel hrát desetkrát – a vždy
ve stejném obsazení.“
Málo se natáčí, platy jsou nedostatečné
Struktura činnosti Filharmoniků je žhavým
tématem už dlouho. Ředitel Státní opery Ioan Holender se
nechal nedávno v rozhovoru pro Standard slyšet, že
pokud jde o účast Filharmoniků „na zkouškách a
představeních, pak je – pokud má Státní opera přežít –
nutná změna. Filharmonikové jsou stále více zaměstnáni
někde jinde, a kvalita tím trpí. Na novou inscenaci sice
máme dvanáct zkoušek, ale protože se při nich hudebníci
často střídají, vydá to ve skutečnosti tak na šest
zkoušek.“ Holender připravuje s provozní radou nový
model, podle Bladerera však nepůjde o nic radikálního, ale
o „rozumnou adaptaci rozdělení služeb. Filharmonikové hráli
hodně mimo operu i dříve. Do roka mívali až sto natáčecích
frekvencí. Trh nahrávek je teď značně oslaben, takže se
těžiště přeneslo do koncertní činnosti.“
V zásadě „zkouší při nových nastudováních nebo
premiérách dílo všichni hudebníci orchestru. Na hlavních a
generálních zkouškách, premiérách a prvních reprízách hráli
až dosud vždy titíž hráči. Od třetího představení
nastoupili další kolegové, ti, kteří dílo rovněž studovali.
Není pravda, že by hráli hudebníci, kteří dílo nezkoušeli.“
Za větší problém považuje Bladerer ekonomickou stránku:
„Kvalita orchestru Státní opery je založena na jeho
filharmonické činnosti. Výkony orchestru Státní opery jsou
ve srovnání s ostatními operními domy špičkové.
Honorování však je při srovnatelném pracovním vytížení
hluboko pod úrovní jiných velkých operních divadel, vždyť
hrajeme 300 představení v sezóně! Abychom zůstali schopni
konkurence, což si zasloužíme, bylo by jen pochopitelné,
kdyby Vídeňští filharmonikové – což momentálně není možné –
mohli svou činnost ještě rozšířit.“
Výsledkem je, že mnozí hudebníci „z materiálních důvodů
odcházejí a další o tom uvažují. Je tedy nezbytné, aby se
platební systém Státní opery dostal na mezinárodní
standard. Člen houslové sekce orchestru Státní opery musí
povinně odehrát měsíčně 17 představení. Představení, které
trvá více než čtyři hodiny, se počítá jako dvojitá služba,
v Německu je to už po třech hodinách a deseti
minutách. To znamená, že třeba Boris Godunov je
v Německu dvojitou službou, u nás je placen jako
služba jednoduchá. Hlavní zkouška, která trvá sedm hodin
(jako na Soumrak bohů) je u nás považována za jednu
zkoušku, v Německu by se počítala jako trojnásobná!“
Konkrétněji se Bladerer o nových ujednáních vyjádřit
nechce; domnívá se však, že by to určitě stálo alespoň dva
miliony eur. Ředitel je téhož mínění, a přesto by se
zvýšením gáží souhlasil. Nejpozději 13. června už o tom
bude diskutovat nový tým. Při přištím zasedání provozní
rady bude muset také ministryně sdělit členům ‚své‘
myšlenky...